Молодь не поступається досвідченим
28 березня молодий викладач Гончаренко Світлана Василівна впевнено провела перший у своїй педагогічній діяльності відкритий урок української літератури з теми: «Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного в новелі «Камінний хрест».
Розпочався урок незвично з пісні Б.Лепкого «Чуєш, брате мій», продовженням якої були промовисті слова викладача: «Здається, й кам’яне серце здригнеться, коли почує цю пісню. Стільки в ній невимовного болю, глибокого відчаю. Чому так печально звучить журавлине курликання? Ця пісня болю й муки прозвучала не випадково. Бо не тільки птахи покидають рідну землю – недоля жене з отчого краю і людей…», що стали мотивацією навчальної діяльності з вивчення теми уроку.
Разом з учнями викладач розкрила тему першої (бо відтак були і друга, і третя, а нині триває четверта) хвилі еміграції, яку так ніхто не осягнув настільки глибоко, як Василь Стефаник.
Активній пізнавальній діяльності учнів сприяли правильно визначені дидактична мета та структура уроку, інноваційні методи і форми навчання.
Інтерактивна вправа-дослідження дала можливість за короткий проміжок часу опрацювати новелу «Камінний хрест» за розділами, кожний з яких самостійно опрацьовували шість творчих груп за конкретними питаннями, наприклад, перша група:
- Яким же був головний персонаж новели?
- Які художні деталі свідчать про те, що працював він неймовірно важко?
- Що ви знаєте про попереднє життя Івана?
- Чому не кидав того „тяжкого” горба, який забирав усі його сили?
- Яким вам бачиться характер Дідуха?
Кожна творча група прагнула донести одногрупникам найважливішу інформацію про головного героя твору – Івана Дідуха, розкрити драматизм конфлікту, емоційну загостреність зображуваного, ідею нерозривної єдності Івана з рідною землею.
Щоб з’ясувати настільки учні зрозуміли символіку твору і осмислення її багатозначності, викладач вдало провела міні-диспут з питань:
Чи вірить Іван, що на чужині він знайде щастя? А ви як думаєте?
Чим є для нього розлука з батьківською землею? А для вас рідний куточок?
Чи відповідальний Іван Дідух за майбутнє загалом і своїх дітей зокрема?
Під час обговорення питань учні схарактеризували образ головного героя новели Івана Дідуха, як образ цілого народу нашої країни, що хоче власним трудом заробити собі і своїй родині добробут, заквітчати врожаями рідну землю, щоб була вона не мачухою, а рідною ненькою.
Світлана Василівна вміло провела паралель з сучасним життям українців через запитання, на які учні давали правдиві відповіді:
- У чому полягають причини сучасної потужної еміграції?
- Чи є щось позитивне в цьому процесі?
- Як повернути сучасних заробітчан в Україну?
Викладач звернулася до учнів із застереженням не наслідувати головного героя новели «Кам’яний хрест»… якщо наважитесь на вирішальний крок, робіть його розважливо, бо тільки в ріднім краї навіть дим солодкий та коханий. І немає на світі іншої України, немає іншого Дніпра, а рідна земля і в жмені мила, і кожна травинка свій корінь має. Я не хочу, щоб ви були тими емігрантами - журавлями, які покидають рідні домівки. Частіше вдивляйтеся в небо, але ноги ваші нехай міцно тримаються рідної землі, не втрачайте зв’язку з нею – і ви будете щасливими та сильними.
Як результат: під час засвоєння теми урокуучні групи №165 отримали позитивні оцінки (успішність - 100%, якість - понад 50%) та сформували громадянську позицію, любов до рідного краю, усвідомлення відповідальності за власний життєвий вибір.
Методист Л.Г.Баранюк
|